ترمینال های مسافری چند منظوره ترکیبی قم
ترمینالهای مسافربری جزء مهمترین بخشهای سیستم حمل و نقل هستند و نقش بسزایی در تعدیل و تنظیم ضربان نبض ترافیک شهرها دارند. بدلیل رشد روز افزون جمعیت و ایجاد ترافیکهای سنگین و حجیم در معابر اصلی درون و برون شهری که همچون گره های کور و مشکل زا در جهان امروز چهره نمایی می کنند، […]
ترمینالهای مسافربری جزء مهمترین بخشهای سیستم حمل و نقل هستند و نقش بسزایی در تعدیل و تنظیم ضربان نبض ترافیک شهرها دارند. بدلیل رشد روز افزون جمعیت و ایجاد ترافیکهای سنگین و حجیم در معابر اصلی درون و برون شهری که همچون گره های کور و مشکل زا در جهان امروز چهره نمایی می کنند، ایجاد و گسترش ترمینال های مسافربری به منظور کاهش آسیبب پذیری ساختار شهرها به مثابه یک ضرورت عینی و گریزناپذیر می باشد.
سالیان متمادی است که پایانه های گوناگون مسافر در انواع سیستم های حمل و نقل در نقاط گوناگون کشور احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته اندو توجه به این موضوع در سال های اخیر از رشد قابل ملاحظه ای برخورداربوده است بطوری که ترمینالهای بسیاری در سالهای اخیر، طراحی و احداث شده اند.
با این وجود، هنوز دست اندرکاران برنامه ریزی و ساخت ترمینال ها از ترمینال های تک منظوره برای هر مد حمل و نقلی خاص استفاده می کنند. این در حالی است که در دیگر کشورها مزایای ترمینال های چند منظوره را تشخیص داده و در موارد مناسب اقدام به طراحی و احداث این نوع از ترمینال ها می کنند.
قم بدلیل موقعیت جغرافیایی خود که در مرکز کشور قرار دارد و پل ارتباطی استان های شمالی- جنوبی و شرق- غربی است و موقعیت مذهبی خود که با وجود حرم مقدس حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران و بیش از ۴۰۰ امامزاده و سایر جذابیت های تاریخی، به یکی از چهار قطب گردشگری مذهبی کشور تبدیل شده است، برای تامین امکانات مسافرتی و زیارتی برای میلیون ها نفر مسافر و زائر نیازمند تسهیلاتی از جمله ترمینال های چند منظوره مسافری، فرودگاه بین المللی، قطارهای پرسرعت و … است.
این گزارش ارزیابی اهمیت احداث مرکز تبادل سفر منطقه ای (هاب) و امکان سنجی احداث این نوع ترمینال های چند مدال مسافری برای شهر مقدس قم است.
اهمیت وجود ترمینالهای مسافری چند منظوره ترکیبی
از مهمترین زیر ساخت های حمل و نقل ریلی مورد نیاز در شهر قم برای بهبود سفرها و توسعه گردشگری، ترمینال های چند منظوره مسافری به منظور تبادل سفر ریلی و جاده ای درون و برون شهری است که قم فاقد آن است. ترمینال و پارکسوارهای موجود قم فاقد موقعیت مناسب، ظرفیت و امکانات و تسهیلات لازم هستند. قم دارای یک ترمینال اصلی بدون دسترسی های مناسب به راههای شریانی برون شهری، دو پارکسوارو دو ترمینال با مکانیابی نامناسب و ناایمن و امکانات ناکافی است.
این شهر به لحاظ جغرافیایی دارای پتانسیل تبدیل به یک هاب مسافرتی در مرکز کشور برای جمع آوری و توزیع مسافران، زائران و گردشگران سایر نقاط کشور و منطقه است که بدلیل فقدان شناخت از این موقعیت ها و در نتیجه عدم امکان برنامه ریزی صحیح تحقق این پتانسیل ها ممکن نشده است.
مزایای سیستمهای حمل و نقل چند مدال (یکپارچه):
- امکان استفاده از هر مد در بخشی از سفر که به نظر استفاده کننده مناسب تر است و موجب کاهش هزینه های کلی حمل و نقل میشود.
- افزایش بهرهوری و کارایی اقتصادی سیستم های گوناگون.
- افزایش قابلیت رقابت در بازار حمل و نقل بویژه در سطح بین المللی.
- کاهش تراکم و فشار بیش از حد روی برخی از مدهای تک گانه حمل و نقل.
- بستر سازی مناسبتر جهت سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی.
- افزایش راحتی و بهبود سرویس جهت افراد ناتوان، معلول و کهنسال.
- افزایش سطح سرویس برای استفاده کنندگان.
- صرفه جویی در مصرف زمین با استفاده از تسهیلات مشترک موجود در ترمینال ها شامل پارکینگ، استراحت گاه، فضای دسترسی و غیره.
- ببهبود شرایط زیست محیطی.
- استفاده از انبارهای مشترک کالا و سالن های انتظار مسافرین.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید