آخرین اخبار

توسعه قم بر محور زیارت امکان پذیر است

✅رئیس اتاق فکر توسعه استان قم: ✅توسعه قم بر محور زیارت امکان پذیر است. رئیس اتاق فکر توسعه استان قم با اشاره به اهمیت قم در روایات، اظهار داشت: تسهیل امر زیارت حضرت معصومه(س) در قم یک وظیفه عام و همگانی است که اختصاص به فرد و تشکلی ندارد و شامل همه مدیران در همه […]

اشتراک گذاری
۲۰ مرداد ۱۳۹۷
22 بازدید
کد مطلب : 271

✅رئیس اتاق فکر توسعه استان قم:
✅توسعه قم بر محور زیارت امکان پذیر است.

رئیس اتاق فکر توسعه استان قم با اشاره به اهمیت قم در روایات، اظهار داشت: تسهیل امر زیارت حضرت معصومه(س) در قم یک وظیفه عام و همگانی است که اختصاص به فرد و تشکلی ندارد و شامل همه مدیران در همه سطوح و آحاد مردم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در نشست تخصصی با موضوع «زیارت زیربنای آینده شهر قم» که در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، در رابطه با بایدها و نبایدهای فرهنگ زیارت، قم را شهری زیارتی با رویکرد بین المللی دانست و گفت: قم شهری است که علیرغم پیشینه طولانی آن در قبل از اسلام ولی علامت معرّف و شناسایی آن و اثرگذاری اش از ورود اسلام و تشیّع به این شهر آغاز می گردد.
وی روایات فراوانی که از ائمه(ع) درباره قم رسیده را افتخار برانگیز دانست و ابراز داشت: قم شهری است که امامان شیعه به آن نظر داشته اند و آن را جایگاه امن فاطمیون دانسته اند و اصحابشان را به هجرت و مهاجرت به این شهر تشویق می نموده اند.
رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر افزود: قم شهری با اوصاف ستودنی و رسا و افتخار آفرین هم به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی و هم به لحاظ معنوی و دینی است و از هر زاویه که نگریسته شود و از هر بُعدی که مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد اُمید بخش و نوید آفرین است.
حجت الاسلام بنایی خاطرنشان کرد: اوصاف و خصوصیاتی که در بیان ائمه(ع) درباره قم وارد شده است همانند قطعات یک پازل وقتی کنار هم چیده شود ارتباط معنایی و بایسته خود را به نمایش می گذارد.

✅علمی بودن و زیارتی بودن قم دو ویژگی برجسته است
وی تصریح کرد: این سلسله همایش ها که به همت دوستان برگزار می گردد هر یک بیانگر یکی از شاخصه های شهر قم است ولی بین همه اوصاف و تعاریف و تمجیدها، خصوصیت علمی و تولید علم در قم و وصف زیارتی بودن شهر قم بیش از سایر خصوصیات برجسته است که در روایات بدان تصریح وتأکید شده است.
رئیس بنیاد قم پژوهی در تبیین جایگاه زیارتی قم و آینده زیارت در شهر قم خاطرنشان کرد: در چندین روایت از کلمات «من زارها» استفاده شده است و این روایت ضمن ترغیب شیعیان به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) به بیان پاداش و اجر این زیارت پرداخته اند.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی تعابیری همچون «من زارها عارفاً بحقها فله الجنه» یا «من زار قبر عمتی بقم فله الجنه» را نشانه فرهنگ سازی و سرمایه گذاری ائمه(ع) برای اهمیت دادن به زیارت این بانوی کرامت عنوان کرد.
وی افزود: اگر می خواهید عمق توجه حضرات معصومین(ع) را به قم بدانید توجه به این روایت از امام صادق که می فرمایند «انّ لله حرما و هو مکه، انّ لرسول الله حرماً و هو مدینه، الا انّ لامیرالمومنین حرماً و هو الکوفه، الأ و انّ قم الکوفه الصغیره، الا انّ للجنه ثمانیه ابواب ثلاثه منها الی قم تقبض فیها امراه من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم» بسیار کلیدی و تأثیرگذار است.
حجت الاسلام بنایی با اشاره به خصوصیات روایت امام صادق(ع) د رابطه با قم خاطرنشان کرد: در این روایت چند نکته با اهمیت وجود دارد که خداوند متعال برای امنیت بندگانش در روی زمین چهار حرم امن قرار داده است که چهارمین آن حرم حضرت معصومه(س) است.

✅قم حرم امام زمان(عج) و نقش مردم این شهر در عصر ظهور فوق العاده است
وی در ادامه بیان خصوصیات قم مبتنی بر روایت امام صادق(ع) اظهار داشت: قم حرم امام جعفرصادق(ع) و امامان معصوم پس از ایشان است یعنی قم هم اکنون و در حال حاضر حرم حضرت بقیه الله الاعظم(ع) است و نقش مردم این شهر در عصر ظهور فوق العاده است.
بنایی با اشاره به این نکته از روایت که سه درب بهشت از قم گشوده می شود، افزود: شهر قم شهر بهشت است و اهل قم نگهبان بهشت، بیش از یک سوم از ظرفیت اهل بهشت از قم تأمین می گردد. برای سایر شهرها این ظرفیت تعریف و تبیین نشده است. تعبیر «الی قم» در این روایت یعنی سه راه بهشت به قم ختم می شود و اهل این شهر مورد مغفرت هستند.
وی افزود: چهارمین نکته روایت امام صادق(ع) این است که ثواب و اجر زیارت کنندگان حرم کریمه اهل بیت(ع) اگر با شرایطش باشد بهره مندی از شفاعت آن حضرت در روز محشر است که پاداش آنان بهشت است.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی با اشاره به این که اهمیت، شهرت و کارکرد شهر مقدس قم زیارت در بُعد بین المللی است، ابراز کرد: ترغیب و تشویق شیعیان به زیارت کریمه اهل بیت(ع) مختص اهالی ایران نیست، بلکه شامل همه شیعیان و مسلمانان می شود که در اقصی نقاط عالم پراکنده اند.
وی افزود: اینکه شما مشاهده می کنید هر ساله و در هر مناسبتی اشتیاق به زیارت حرم حضرت فاطمه معصوم(س) افزایش می یابد به دلیل توسعه مفهوم زیارت آن حضرت در جامعه شیعیان است.
وی با بیان این که زیارت و ترویج فرهنگ زیارت حضرت معصومه(س) مشمول آیه «و من یعظم شعائرالله فانّها من تقوی القلوب» می شود، گفت: بدون شک برگزار کنندگان این همایش و همه دست اندرکاران مدیریت شهری و خدمت رسانی به زوار گرامی مصداق روشن این آیه هستند زیرا وقتی زیارت حضرت معصومه(س) از شعائر الهی باشد خدمت رسانی در این مسیر هم تعظیم شعائر الهی خواهد بود.

✅تسهیل امر زیارت حضرت معصومه(س) در قم یک وظیفه عام و همگانی است
وی ادامه داد: پرداختن و تسهیل امر زیارت حضرت معصومه(س) در قم یک وظیفه عام و همگانی است و اختصاص به فرد و تشکلی ندارد و شامل همه مدیران در همه سطوح و آحاد مردم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی با بیان این که تولید علم و ترویج و فرهنگ سازی زیارت در ازای تأمین امنیت پایدار معنی و مفهوم پیدا می کند، افزود: وقتی نگاه ها و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بر روی مثلث تولید علم و مهیا سازی زیر ساخت های زیارت و تأمین امنیت معطوف شد آنگاه جذب سرمایه گذار و فراهم کردن بسته های تشویقی برای زوار هم در این راستا باید برنامه ریزی شود.
وی خاطرنشان کرد: تأمین زیر ساخت های فرودگاه و توسعه مدرن ترین خطوط ریلی، پیش بینی نیازمندی های معنوی، فرهنگی، مادی، رفاهی و وسیله ایاب و ذهاب زوار به وسیله دستگاه های دولتی و خصوصی و نقش بانک ها در ارایه تسهیلات باید در مدار و محور زیارت قرار بگیرد و قم در محور زیارت به توسعه و پیشرفت برسد.
رئیس مؤسسه طلوع مهر در پایان تصریح کرد: مطالعات مرتبط با زیارت بایستی توسط یک اطاق فکر فعال برنامه ریزی و برای رسیدن به مرحله اجراء دائم در حال رصد و ارزیابی باشد.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *