آخرین اخبار

موقعیت ویژه استان قم در منطقه و کشور

قم بدلیل موقعیت جغرافیایی خود به مثابه پلی، ارتباط کشورهای منطقه و استان های گوناگون کشور را برقرار می نماید
اشتراک گذاری
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
95 بازدید
نویسنده : دبیرخانه اتاق فکر توسعه استان قم
منبع : جزوه مربوط به کمیسیون اقتصادی اتاق فکر توسعه استان قم
کد مطلب : 688

استان قم با وسعت ۱۱۲۳۸ کیلومتر مربع در بخش مرکزی ایران واقع است. این استان با اختصاص ۶۸ صدم درصد کل مساحت کشور (کمتر از یک درصد) بیست و هشتمین و در واقع کوچکترین استان کشور محسوب می شود.

استان قم از شمال به استان تهران(شهرستان های ورامین و ری)، از شرق به استان سمنان(شهرستان گرمسار) و دریاچه نمک، از جنوب به استان اصفهان(شهرستان کاشان) و از غرب به استان مرکزی(شهرستان های ساوه، تفرش، آشتیان، دلیجان و محلات) محدود است.

این استان بدلیل موقعیت جغرافیایی خود به مثابه پلی، ارتباط کشورهای منطقه و استان های گوناگون کشور را برقرار می نماید لذا محل عبور سه کریدور مهم بین المللی از مسیرهای جاده ای و ریلی خود می باشد.

از طرف دیگر ایران از لحاظ جغرافیایی در قلب کشورهای شیعه جهان قرار دارد. درباره تعداد شیعیان جهان ارقام متفاوتی نقل می شوند؛ بین دویست تا سیصد میلیوننفر ارقامی هستند که ثبت شده که اگر اینطور باشد بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جمعیت مسلمانان شیعیان هستند. بیشتر شیعیان ۱۲ امامی در هند، ایران، عراق، آذربایجان، لبنان، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند یمن و بحرین زندگی می کنند. همچنین بخشی از مردم ترکیه و سوریه علوی هستند.

زیرساخت های حمل و نقلی با اهمیت موجود در استان قم

استان قم از لحاظ زیرساخت های حمل و نقلی دارای کمبودهای شدیدی است. در چند ساله اخیر با تخصیص اعتبارات ملی و سرمایه گذارهای بخش خصوصی پروژه هایی به شرح ذیل در دست اجراست:

فرودگاه

فرودگاه بین المللی سلفچگان قم در ناحیه مرکزی ایران در مسیر جاده قم سلفچگان به فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر قم و در جنوب غربی این شهر در حال احداث می باشد.

این فرودگاه و شهر فرودگاهی آن، یکی از زیر ساخت های مهم گردشگری استان است که توسط بخش خصوصی در حال ساخت می باشد. امکانات پیش بینی شده برای این مجموعه شامل اقامتی (با ۵۶ هتل)، رفاهی، تفریحی، مذهبی، فرهنگی، آموزشی، تجاری و ورزشی و … می باشد.

این فرودگاه با دو باند به عرض ۴۵ متر قابلیت پذیرش هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را دارد. فرودگاه شامل ۳ ترمینال خارجی، داخلی و حجاج بوده و بدلیل نزدیکی به راه آهن پرسرعت و در صورت اتصال با مونوریل قم تبدیل به یکی از مراکز مهم تبادل مسافر بین وجهی خواهد شد.

وجود شهرها و مناطق صنعتی (از جمله شهر صنعتی اراک و منطقه ویژه سلفچگان)، مناطق گردشگری (ازجمله باغ­های انار ساوه، آبگرم، و گلخانه ها و غار چند هزار ساله محلات و دلیجان، جذابیت شهرهای گلپایگان، نیاسر، کاشان، خوانسار و…) به همراه نزدیکی به شهرهای همدان، زنجان، قزوین، اصفهان، تهران که همه در فاصله حداکثر ۲۰۰ کیلومتری فرودگاه واقع شده اند، مزیت های زیادی را برای مقاصد تجاری و گردشگری ایجاد می کند. مجاورت با راه آهن سراسری آسیا و برخی از مسیرهای بزرگراه آسیایی از مهمترین ویژگی های این فرودگاه برای راه اندازی حمل و نقل هوایی می باشد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *