آخرین اخبار

✅تلاش برای احداث موزه معماری و شهرسازی در خانه تاریخی روحانی

✅در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم مطرح شد ✅تلاش برای احداث موزه معماری و شهرسازی در خانه تاریخی روحانی مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از تلاش برای تملک خانه تاریخی روحانی و احداث موزه معماری و شهرسازی خبر داد. سید مجید فارغیان قمی در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم با اشاره […]

اشتراک گذاری
۰۵ آبان ۱۳۹۵
20 بازدید
کد مطلب : 574

✅در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم مطرح شد
✅تلاش برای احداث موزه معماری و شهرسازی در خانه تاریخی روحانی

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از تلاش برای تملک خانه تاریخی روحانی و احداث موزه معماری و شهرسازی خبر داد.
سید مجید فارغیان قمی در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم با اشاره به اینکه خانه تاریخی روحانی ابتدا در سال ۸۴ برای تملک مورد توجه قرار گرفت اظهار داشت: در آن زمان ساخت و سازها در فاز چهار عمار یاسر هم آغاز نشده بود.
وی افزود: آن زمان فروشنده این خانه را ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاشته بود و شهرداری می‌خواست ۳۵۰ میلیون تومان آن را خریداری کند که در نهایت شورای دوم خرید این خانه را تصویب نکرد.

به گفته مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم٬ بعد از این جریانات قیمت ملک بالا رفت و ساخت و سازهای سامان سازان در این محدوده انجام شد اما همچنان موضوع تملک این خانه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی مطرح است.
وی با بیان اینکه خانه روحانی یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی شهر قم است که هزار و ۴۰۰ متر زیربنا و دو حیاط دارد ابراز داشت: یک قسمت این خانه قاجاری است و یک قسمت مربوط به اوایل پهلوی است و قیمت فعلی این خانه ۶ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
فارغیان افزود: در نظر داریم که این خانه برای موزه معماری و شهرسازی تملک شود و بخش خصوصی هم تمایل به ساخت هتل در این خانه دارد.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تملک خانه‌های تاریخی شروطی گذاشته که این خانه تمام این شروط را دارد ابراز داشت: این خانه موقعیت خوبی نسبت به بافت تاریخی و حرم مطهر داشته و دسترسی خوبی هم دارد.
این کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه خانه تاریخی روحانی در محله گذر قلعه واقع شده و پیش از تخریب‌ها جزئی از یک بافت با ارزش بوده و امروز ۵۵۰ متر تا حرم مطهر فاصله دارد اظهار کرد: مجاورت با بلوار پیامبر اعظم٬ بلوار عمار یاسر٬ مجاورت با دیگر بناهای تاریخی مانند آب انبار شادقلی خان و بیت امام راحل و مجموعه‌های با ارزش فرهنگی از دیگر ویژگی‌های این خانه است.
به گفته وی٬ بنا مانند تمام بناهای شهر قم روبه قبله است و دو حیاط بسیار بزرگ دارد.حیاط یک اوایل پهلوی است و حیاط دوم مربوط به قاجار است. ورودی این خانه هشتی زیبایی دارد.
وی اضافه کرد: این خانه امکان توسعه هم دارد چرا که جبهه شمالی آن تخریب شده و اجازه ساخت و ساز را از میراث فرهنگی هم دارد.
فارغیان اظهار داشت: زیرزمینی با آجر کاری قوی٬ بادگیر با ارزش٬ حیاط با ارزش مطابق با ارزش‌های معماری٬ پنجره‌های تابش‌بندی مربوط به دوره قاجار٬ شاه‌نشین‌هایی با گچ‌بری‌های منحصر به فرد و … از جمله خصوصیات این خانه تاریخی هستند.
۹۵/۸/۵

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *