آخرین اخبار

✅در بافت فرسوده ،از الگوهای یزد و کاشان استفاده کنیم

✅دبیر اتاق فکر توسعه استان قم: ✅در بافت فرسوده ،از الگوهای یزد و کاشان استفاده کنیم مهندس محسن صابری مقدم در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم که با موضوع گزارش بافت فرسوده برگزار شد، گفت: کمیسیون عمران اتاق فکر دارای ده کمیته است که در جلسه قبل کمیته سیما و منظر شهری طرح ها […]

اشتراک گذاری
۱۶ مرداد ۱۳۹۶
64 بازدید
کد مطلب : 474

✅دبیر اتاق فکر توسعه استان قم:
✅در بافت فرسوده ،از الگوهای یزد و کاشان استفاده کنیم

مهندس محسن صابری مقدم در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم که با موضوع گزارش بافت فرسوده برگزار شد، گفت: کمیسیون عمران اتاق فکر دارای ده کمیته است که در جلسه قبل کمیته سیما و منظر شهری طرح ها برنامه هایشان را ارائه دادند و دراین جلسه کمیته بافت فرسوده توسط مهندس خاکی گزارش می دهند و دیگر کمیته ها هم موضوعات کلیدی و مهم استان را دنبال می کنند.
صابری مقدم با اشاره به اینکه اتاق فکر با چهار کمیسیون مباحث مهم و اساسی استان را دنبال می کند، افزود: ما برای کمیسیون عمران ۳۱ دستور جلسه برای جلسات اتاق فکر آماده کرده ایم که این مباحث به مرور مطرح می شود همچنین کمیسیون های دیگر هم باید دستور جلسات خود را تنظیم و به ترتیب در هر جلسه مباحث آنها مطرح شود.
وی گفت: در بحث بافت فرسوده خیلی خرسندیم که با حضور مهندس خاکی بحث بافت و مسائل و موضوعات احیای محورهای تاریخی و قدیمی قم در بافت هسته مرکزی شهر ، طرح ها و برنامه ها عملیاتی می شود.
دبیر اتاق فکر توسعه استان قم گفت: باید با همدلی و همفکری کارهای خوب و مناسبی در بافت فرسوده جهت استفاده زائرین و مجاورین انجام و با برنامه ریزی بتوانیم یک درآمدزایی دربافت برای قم انجام دهیم.
رئیس کمیسیون عمران اتاق فکر در پایان گفت: امیدواریم در قم هم مثل شهرهای یزد و کاشان که الگوهای خوبی را در بافت خود ایجاد و بافت تاریخی شان را احیا کرده اند، بتوانیم این خلاء را پر کنیم و این موضوعات را کارشناسی و جمع بندی کنیم تا ان شاء الله قدم هایی در بحث توسعه و تعالی قم برداریم.

✅رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم مطرح کرد:
✅استفاده از بافت فرسوده در بحث اقتصاد مقاومتی

سید حسن رضوی در جلسه اتاق فکرتوسعه استان قم که با موضوع بافت فرسوده قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ما هم اکنون موضوع احیاء بافت فرسوده قم را در برنامه ششم و هفتم توسعه در اولویت قرار داده ایم گفت : احیاء بافت با توجه به اهمیتی که دارد در اقتصاد مقاومتی آن را بعنوان ظرفیت در قم دیده ایم و اینها را باید در مصوبات قرار دهیم تا یک رویه شود و با تغییر مدیران دستخوش تغییر نشود.
عضوه هئت مدیره اتاق فکرتوسعه استان قم با اشاره به نقش بخش خصوصی در احیاء بافت فرسوده گفت: خوشبختانه در قم سرمایه گذار بخش خصوصی کم نیست ولی به علت اینکه استقبالی از سرمایه گذاران نمی شود آنان هم رغبتی ندارند که به میدان بیایند.
وی با بیان اینکه بخواهیم یا نخواهیم بسیاری از تصمیم ها در قم شخص محوراست و پیشرفت آن نیز شخص محوراظهارداشت: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم در ابتدا بایدهم دلی وهم افزایی در بین مدیران ایجاد کنیم وسپس افقی برای خود تعریف کنیم وبراساس آن افق حرکت کنیم که دراینجا می توانیم به افق ۱۴۰۴ توجه کنیم وگام به گام به سمت این افق حرکت کنیم.
رضوی با بیان اینکه سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم تا رسیدن به نقطه مطلوب باید یک برنامه ده ساله در نظربگیرد ومرحله به مرحله با استفاده از ظرفیت های موجود درقم واتاق فکر برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند تصریح کرد:یکی از پتانسل های موجود درقم مردم وزائرین هستند که می توان به نحوه مطلوبی برای پیشرفت برنامه ها احیاء بهسازی وبازافرینی ازاین دو ظرفیت استفاده کرد.
وی بابیان اینکه در زمینه بافت فرسوده ما مدیران غفلت کردیم وبه آن نپرداختیم تصریح کرد: در طی دو دهه گذشته تغییرات قابل توجهی در قم صورت گرفته ولی در بافت فرسوده کاری انجام نشده و بجای احیای بافت فرسوده وقتمان را صرف ساختن پردیسان کردیم که یک کاور گول زنک بود ولی مرکز شهر را رها کردیم درحالی که احیای بافت فرسوده هم به نفع زائران وهم به نفع مردم قم بود.

رضوی اظهارداشت : مجموعه ۴۸ هکتاری پردیسان یک فرصت خوبی است که می توان برای پیشبرد احیاء بافت فرسوده از آن استفاده کنیم.
رضوی مطرح کردن بافت فرسوده را دراتاق فکر یک جرقه عنوان کرد وافزود: ما بعد از موضوعات قبلی موضوع بافت را نیز از اتاق فکر به دستگاههای اجرایی استان وارد کردیم و به دنبال اجرا یی کردن آن هستیم. و لازم است از این طریق مدیران را نسبت به این ظرفیت وموضوع حساس کنیم.

درادامه جلسه خانم مهندس فتاحی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم، گفت: ۲۳درصد منطقه ۶ ، ۲۵درصد منطقه یک وصد درصد منطقه ۷جزء بافت فرسوده قم است که طرح جامع آن اماده است و برنامه های برای بهسازی وبازآفرینی واحیا آن مناطق درنظر گرفته شده است وهمچنین برای مناطق حاشیه شهرهم برنامه های در نظرداریم.
مهندس باقر پناهی عضو سابق شورای شهر نیز در این جلسه گفت: در بحث مدیریت شهری و نیز مدیریت کلانشهری قم لازم است با برنامه‌ریزی‌ها در وسعت کلان و همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان نقاط ضعف را جبران کرد.
باقرپناهی با تاکید برلزوم توجه به معماری ایرانی اسلامی تصریح کرد: سازمان بهسازی ونوسازی دقت کند که در احیا وبهسازی از سبک معماری غربی تقلید نکند تا مانند موضوع معضل نمای رومی در قم هویت زدایی صورت نگیرد.
وی با تاکید برانجام کارهایی تخصصی در حوزه شهرسازی ومعماری واحیا بافت فرسوده گفت: باید اولویت ها را درنظر بگیریم از تجارب وظرفیت متخصصان استفاده کنیم تا کارهایی که انجام می شود درکوتاه مدت وبلند مدت برای شهر قم سودمند باشد .
این عضواتاق فکراستان قم برلزوم همدلی وهمکاری مدیران دراحیا بافت فرسوده تاکید کرد
درادامه این جلسه مهندس سروش با بیان اینکه سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم درابتدا باید باور مدیران شهری را مرمت وبهسازی کند گفت: نگین بافت فرسوده قم حرم مطهر فاطمه معصومه (س) است تجربه شهرهای دیگر نشان داده که فقط با همدلی وهمکاری مدیران می توان به اهداف بلند دست یافت.
وی با بیان اینکه باتوجه به انبوه زائران به قم وافزایش جمعیت این شهر احیاء بافتهای فرسوده یک ضرورت است اظهارداشت : دراطراف حرم بیش از یک میلیون متر مربع زمین وجود دارد که درتملک آستانه است و تنها ۶/۳ جمعیت در آن ساکن هستند درحالی که می شود از این فرصت برای جذب زائران وتوسعه حمل ونقل اطراف شهر استفاده کرد.
مهندس سروش وضعیت فعلی قم را زائر گریز عنوان کرد وافزود: درخال حاضر تمرکز برروی حفاظت است وتوسعه رها شده درحالی که باید حفاظت وتوسعه باهم باشند تا شهرمان وضعیت مطلوبی داشته باشد.
مهندس امید بشارتی نیز در این جلسه گفت: ما تصمیم گرفتیم که منتظر مدیران نشویم و خودمان وارد کار شویم.بنابراین چند پروژه را دست گرفته ایم مجموعه پارکینگ در مجاورت بازار کهنه را مشغول شده ایم، که با رویکرد احیای بافت و فعالیت شهری این کار را شروع کرده ایم.
وی گفت : پروژه پارکینگ در مجاورت بازار کهنه با سه طبقه پارکینگ در پایین و مجموعه سرا با معماری اسلامی ، بازارچه و فضای سبز در همکف انجام می شود که امیدواریم محرک احیای بازار کهنه و بافت پیرامون آن باشد.
بشارتی افزود: پروژه پارکینگ یاران در میدان شهید دستغیب به منظور ساماندهی وایجاد ۲۵۰ پارکینگ عمومی در زیر خیابان یاران جهت تسهیل برای دسترسی به پارکینگ و ایجاد فضای شهری مناسب هم در دستور کار است.
وی با اشاره به نیاز سرمایه گذاری در قم گفت: رویکرد مدیران باعت تشویق سرمایه گذاران می شود و برخی سرمایه گذاران اگر کارشکنی نشود، خودشان کار را جلو می برند.
بشارتی با انتقاد از بی توجهی به برخی از پروژه های نیمه کاره رها شده در شهر گفت: قم یک شهر زائر پذیر است مگر بدنه سازی رمپی که از تونل عمار یاسر منشعب می شود چقدر هزینه دارد که در ورودی حرم مطهر و جلوی چشم زائرین به این شکل رها شده ویا برای نمای پاساژی در عمار یاسر که منظر خوبی ندارد ونیمه کاره رها شده چقدر باید هزینه کرد؟ درواقع ساماندهی این نوع پروژها هزینه زیادی ندارد و کمک موثری به منظر شهری می کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *