آخرین اخبار

🔸 ۹ پیشنهاد کانون هم‌اندیشی تعالی و توسعه استان قم به مناسبت سفر رئیس جمهور به قم

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی( دام مجده العالی) رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم با عرض تسلیت ایّام شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و گرامیداشت نهم دی، روز حماسه و بصیرت، ورود حضرت عالی را به شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) شهر علم و اجتهاد، «شهر قیام و […]

اشتراک گذاری
۱۰ دی ۱۴۰۰
19 بازدید
کد مطلب : 224

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی( دام مجده العالی)
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم
با عرض تسلیت ایّام شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و گرامیداشت نهم دی، روز حماسه و بصیرت، ورود حضرت عالی را به شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) شهر علم و اجتهاد، «شهر قیام و انقلاب» گرامی داشته نکاتی چند را به استحضار حضرتعالی می‌رساند:
۱. سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به استان قم در آبان ۱۳۸۹ نقطه‌ عطف توسعه و عمران قم شناخته می‌شود. حضور معظمٌ‌له در«پایگاه انقلاب و روحانیت» با مصوبات و صدور مجوزهایی همراه بود که نیاز به برنامه‌ریزی، رهگیری و عملیاتی نمودن داشت. بر این اساس جمعی از دلسوزان انقلاب و قم با تأسیس «اتاق فکر پیگیری مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب» و با بهره‌مندی از خرد جمعی نخبگان، مدیران مجرّب و معتمدین دلسوز، نسبت به تحقق منویّات رهبری معظم انقلاب اسلامی همّت گماردند. ثمره این اقدام جهادی پیگیری جذب اعتبارات مصوب، اجرای طرح‌های کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی متناسب با نیازهای این شهر بلند آستان شد که بحمدالله علاوه بر مردم انقلابی و متدیّن قم، بهره‌مندی سایر معرفت‌جویان علوم اسلامی و زائرین کریمه اهل بیت(س) را به همراه داشته است.
اکنون با گذشت بیش از یک دهه از هم‌اندیشی مستمر و بی‌وقفه‌، اعضای «کانون هم‌اندیشی توسعه و تعالی استان قم» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله)، مراجع عظام تقلید و دعوت ریاست محترم جمهوری به هم‌فکری و هم‌دلی با دولت جمهوری اسلامی ایران، بر خود فرض می‌دانیم که حاصل تجربیات یک دهه پیگیری این تشکّل مردم نهاد را به منظور تحقق به‌موقع مصوبات سفر مسئولان بلندپایه نظام، در خدمت تعالی و توسعه استان قم قراردهیم. بر این اساس، پیشنهاداتی را که محصول یافته‌های مطالعاتی این تشکل است، تقدیم می دارد.
۲. برای اثرگذاری مصوبات این سفر، اتاق فکر توسعه استان قم ضمن اعلام همه گونه همکاری با دستگاه‌های اجرایی و مدیران محترم استان، پیشنهاد می‌نماید در برنامه‌ریزی‌ها و اجرا از ظرفیت عظیم حوزه علمیه قم و رهنمودهای مراجع عظام تقلید (حفظهم الله تعالی)، توانمندی نخبگان، تجربه مدیران و کارشناسان خبره و امین و چهره‌های مردمی آشنای به قم و سایر سازمان‌های مردم نهاد استفاده و بهره‌برداری شود. تغییرات مدیران ملی و استانی و تنگ‌نظری‌ها نباید مانعی در مسیر اجرای مصوبات سفر ایجاد نماید.
۳. یکی از مشکلات جاری استان، عدم تأمین بودجه لازم برای پروژه‌های استانی است. بر این اساس توجه به فرصت نوپدید «شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان قم» با سرمایه‌ای بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان جهت اجرای مصوبات سفر و توسعه استان بسیار حیاتی و راهگشا است.
۴. بر اساس مطالعات احداث قطار پرسرعت تهران- قم – اصفهان، ضروری است برای قم یک ایستگاه چهار مدال (مترو، قطار پرسرعت، قطارعادی، اتوبوس بلوار پیامبر اعظم ص) ایجاد شود؛ که می‌تواند کمک مناسبی برای مشتاقان مسجد جمکران و زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) و گردشگران مذهبی باشد.
لازم به ذکر است قم در تحقق‌پذیری پروژه‌های ریلی و جاده‌ای مطابق برنامه‌های مصوب، پیشرو است.
۵. با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی استان قم و مسائل مرتبط با تأمین آب آن، تقاضای کارشناسان خبره اجرای طرح الحاق شهرهای ساوه، دلیجان و محلات به استان قم می‌باشد تا هم توسعه متوازن استان لحاظ شود وهم استان قم از تک شهر بودن خارج شود.
۶. رویداد بین‌المللی «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» فرصتی بسیار مناسب برای معرفی میراث غنی تاریخی، فرهنگی و علمی قم است، لذا پیشنهاد می‌گردد: بعد از معرفی شهرهای اصفهان و مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های گذشته، یکی از دستاوردهای ماندگار سفر حضرت عالی صدور مصوبه معرفی”قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام ” باشد.
۷. با عنایت به وجود زیرساخت‌های بالقوه و بالفعل، و موقعیت کویری قم و مسیر خطوط انتقال نیرو و نزدیکی به پایتخت، احداث مزارع خورشیدی و سایر صنایع فناورانه و دانش بنیان در دستور کار توسعه استان قرار گیرد.
۸. ضروری است ظرفیت آب موجود در سدّهای کوچری و پانزده خرداد برای کیفیت بخشی به آب شرب مردم تخصیص ویژه یابد؛ همچنین می‌تواند زمینه تعریف پروژه‌های کلان را در استان فراهم آورد و در جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازگار با آمایش سرزمین قم موثر واقع شود. لذا پیشنهاد می‌شود در خصوص مجوز تخصیص آب از منابع مذکور به قم اقدام قاطع صورت پذیرد.

۹. اهالی مومن و انقلابی وشهید داده مناطق محروم آذر و چهارمردان انتظار دارند در اولین سفر استانی به شهر مقدس قم توجه جدی به بافت فرسوده وخطر آفرین محلات قدیمی(که به شدت با مسائل اجتماعی و فرهنگی درهم تنیده شده است و در سفر سال ۸۹ مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید معظم له قرار گرفته بود)، مورد توجه ویژه حضرت عالی قرار گیرد تا مردم این مناطق شاهد مصوبات اجرایی عمرانی وفرهنگی در این خصوص باشند. ان شاء الله.
در پایان دوام توفیقات حضرت عالی را در خدمت‌رسانی به مردم و کاهش مشکلات و افزایش سرمایه اجتماعی و رفاه و معیشت ولی نعمتان انقلاب اسلامی در سایه توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) از درگاه ایزد متعال مسئلت داریم.
با تشکر
علی بنایی
رئیس کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *